Číslo: 3
17.01.2000
Článků: 104

Titulní
Zprávy
Uherský
Kultura
Tribuna
Souvislosti
Humor
Internet
Multimedia
Sport

REDAKCE

ARCHIV
minulých čísel
Rok 1999
Rok 2000


VELKOMORAVSKÝ KURÝR

Souvislosti

UHERSKOHRADIŠŤSKÝ OBCHVAT
Obchvat odvede z centra nákladní dopravu
Po obchvatu se má jezdit od roku 2002
Obchvaty se nelíbí vždy
Tři otázky pro ochránce přírody
Podrobněji k jednotlivým stavbám přeložky




UHERSKOHRADIŠŤSKÝ OBCHVAT
Obchvat - v dnešní době stále častěji užívané slovo. Stačí jen vzpomenout západočeskou Plzeň, kde se již několik let vedou spory, kde obchvat postavit a zda jej vůbec stavět.
Pojem obchvat se však v poslední době vžil i ve slovníku obyvatel Uherského Hradiště. Jak by taky ne. Jeho výstavba se totiž dotýká náš všech, vždyť nám jeho existence ulehčí nejvíc. Budeme ušetřeni nejen nadměrného hluku, ale i jedovatých zplodin, které se neblaze podepisují na zdraví každého z nás. Jako konečný termín dokončení výstavby obchvatu bývá uváděn rok 2002. Doufejme, že jeho provoz nám všem bude jen a jen prospívat.






Obchvat odvede z centra nákladní dopravu
O stavbě obchvatu jsme si povídali s Janou Míškovou, vedoucí referátu dopravy a silničního hospodářství při OkÚ v Uh. Hradišti.

Můžete stručně shrnout, v jaké fázi je dnes výstavba přeložky silnice I/50?
Celá stavba přeložky od Zlechova přes Uh. Hradiště až do Uh. Brodu má délku cca 22 km hlavní trasy a byla stavebně rozdělena na pět úseků a dva mostní objekty. Dnes je v provozu úsek Veletiny - Uh. Brod v délce cca 6 km. Rozestavěny jsou mostní objekty - most přes Moravu a železniční most pod tratí Břeclav - Přerov, dále pak úseky Kunovice - Vésky a Uh. Brod - obchvat. Na úsecích Uh. Hradiště - obchvat a Vésky - Veletiny je nutné dokončit výkupy a zahájit stavební řízení.

Ulehčí obchvat skutečně dopravě?
Na obchvat bude převedena především doprava tranzitní a nákladní. Je známo, že tato doprava tvoří asi 30%. Dneska víme, že aut, která projedou centrem našeho souměstí, je asi dvacet devět tisíc a když si z toho odečteme těch sedm až osm tisíc, dostaneme číslo 22 až 21 tisíc, což by už na průjezdu mohlo být znát. Na druhou stranu je ovšem pravda, že největší podíl tvoří doprava zdrojová, cílová a místní, kterou stavba obchvatu nijak neovlivní. Když pojedete se Starého Města do Kunovic, tak asi těžko pojedete po obchvatu. Ale při dnešním nárůstu počtu vozidel je přesun nákladní a tranzitní dopravy mimo zastavěná území měst a obcí nutný a žádoucí.

Vedou se ještě jednání o výkupech pozemků?
Ano, výkupy pozemků ještě neskončily a bohužel tam, kde nedojde k dohodě, probíhá vyvlastňovací řízení.

Je stavba financována i ze zahraničí?
Ano, výstavba trasy Kunovice - Vésky, Vésky - Veletiny a také připravovaná stavba 3. stoupacího pruhu v Buchlovských horách jsou a budou financovány z prostředků Evropské investiční banky.

Daří se dodržovat finanční rozpočet a termíny výstavby?
Co se týče dodržování rozpočtu stavby, je toto posouzení před dokončením díla velmi těžké. Součástí projektové dokumentace je i rozpočet, avšak zhotovitel, který je vybrán ve výběrovém řízení, předkládá i nabídkovou cenu, za kterou stavbu zrealizuje. Tato cena bývá většinou nižší než cena dle rozpočtu. Samozřejmě, že cena hotového díla může za jistých okolností cenu i přesáhnout, ale nestává se to často, i když se nedá říct, že vůbec. U staveb přeložky silnice I/50 toto zatím nelze posuzovat.

A co termíny dokončení staveb?
Termíny zatím nejsou zpochybněny, avšak problémy mohou nastat vždy. A to problémy jak s ukončením výkupů pozemků, výběrovými řízeními na zhotovitele, tak i s potřebnými finančními prostředky.

Dá se určit částka, jakou bude nutné vynaložit na samotný obchvat Uh. Hradiště?
Rozpočtovaná částka se pohybuje kolem jedné miliardy korun.
Děkuji za rozhovor.
ZUZANA HÁJKOVÁ






Po obchvatu se má jezdit od roku 2002
Přeložka silnice I/50, tak je v odborných kruzích nazýván obchvat, s jehož výstavbou se v našem v okrese započalo již v roce 1993. Důvod jeho budování je zcela prozaický. Stačí jen pro zajímavost uvést několik čísel... Až 24 tisíc vozidel za den - taková je intenzita dopravy v úseku Staré Město - Uherské Hradiště - Kunovice, konkrétněji na souběhu silnic I/50 a I/55. Intenzita na silnici I/50 jinak dosahuje maximálních hodnot do 11 tisíc vozidel za den a na silnici I/55 až 14 000 vozidel za den. Nutno ovšem podotknout, že uváděná čísla pocházejí z celostátního průzkumu provedeného v roce 1995, dnešní hodnoty intenzit dopravy jsou podstatně vyšší, nárůst představuje ročně cca 5%. Ale počítejme dále. Při průzkumu v roce 1998 byly nasčítány hodnoty na souběhu výše uvedených silnic až 29 tisíc vozidel za den. Za své hovoří i to, že uvedený úsek je rovněž jedním z nejnehodovějších v celém jihomoravském regionu. Počet nehod, které se na něm uskuteční, navíc dále roste. Celá výstavba přeložky byla rozdělena do několika staveb, které jsou samostatně provozuschopné. Předpokládané definitivní ukončení výstavby obchvatu je plánováno na rok 2002.






Obchvaty se nelíbí vždy
Výstavba obchvatů bývá mnohdy provázena problémy, o čemž svědčí i následující novinové články...

Lidové noviny 3. 11. 1995
PLZEŇ - Ekologičtí aktivisté chtějí skoupit pozemky kolem vrchu Val, jehož středem má vést dálniční obchvat kolem Plzně. Členové některých ekologických iniciativ začali jednat o vykoupení pozemků kolem zalesněného vrchu Val u Plzně, aby tím zabránili výstavbě dálničního obchvatu města, který schválila vláda.

Lidové noviny 4. 12. 1997
STRÁŽNICE - S výstavbou silničního obchvatu, který by měl ze Strážnice na Hodonínsku odklonit hustou tranzitní nákladní dopravu, nesouhlasí referát životního prostředí Okresního úřadu Hodonín. Argumentují především tím, že stavba by se dotkla jednoho z posledních hnízdišť silně ohroženého druhu kolihy velké v ČR.

Lidové noviny 14. 12. 1998
KŘELOV - Zuby nehty se již několik let brání výstavbě obchvatu kolem Olomouce nedaleká obec Křelov. Nyní její zástupci podali žalobu na olomoucký okresní úřad, který stavbu dálnice v blízkosti obce podpořil. Soudní spor vidí ves jako svou poslední šanci, proto si najala zkušeného právníka hájícího ekologické organizace, Petra Kužvarta, bratra ministra životního prostředí Miloše Kužvarta.






Tři otázky pro ochránce přírody
Zeptali jsme se Pavla Šnajdary, pracovníka referátu životního prostředí (ochrana přírody a krajiny) při Okresním úřadě v Uh. Hradišti.

Jak se na stavbu obchvatu díváte vy, coby ochránce přírody?
Podle mě je obchvat důležitý a beru ho jako nutné zlo. Z pohledu ochranáře přírody vidím samozřejmě i nějaká negativa. Jedním z nich je například zábor půdy, i když zrovna v případě hradišťského obchvatu se více než o půdu lesní jedná spíše o půdu zemědělskou, což zase tak zlé není. Dalším problémem je migrace zvířat, jejich poněkud omezený životní prostor a samozřejmě i zvýšený úhyn. Je ovšem pravda, že právě v případě "našeho" obchvatu se počítá i s nějakými podchody pro zvířata, takže to snad dopadne dobře.

Co jsou to podchody pro zvířata?
Na západě se dnes jedná již o zcela běžnou věc. Jsou to vlastně jakési tunely, které se dají přirovnat například k tunelům pro odtok vody, jaké můžeme někdy vidět pod cestami. Tunel pro zvířata má však svoje parametry, to znamená, že je větší a slouží menším zvířatům, jako jsou žáby, ježci, drobní hlodavci. Větší zvířata bychom do podobného tunelu dostali asi velmi těžko.

Kde by měl tunel stát?
Samozřejmě, že v blízkosti Kunovického lesa. Jedná se totiž o vynikající lokalitu ohrožených druhů živočichů.






Podrobněji k jednotlivým stavbám přeložky
UH. HRADIŠTĚ
- délka cca 7,1 km
- stavba ulehčí Hradišti a St. Městu
- stavba je rozdělena na dvě etapy (předpokládané ukončení rok 2002)
- první etapa stavby zahrnuje i výstavbu mostu přes řeku Moravu a výstavbu železničního mostu nad silnicí, která bude podcházet železniční trať Břeclav - Přerov
- výkup pozemků pro druhou etapu se týká téměř 1150 vlastníků

KUNOVICE - VÉSKY
- délka cca 2,2 km
- stavba ulehčí hlavně Kunovicím
- součástí výstavby bude i přeložka fotbalového hřiště v Sadech či opatření v místech, kde je silnice vedena v blízkosti zástavby

VÉSKY - VELETINY
- délka cca 4,4 km
- stavba ulehčí Míkovicím a Podolí
- součástí stavby bude mimo jiné i vybudování obratiště pro autobusy v Podolí, mostu přes Olšavu či vodovodu pro obce Podolí a Popovice

VELETINY - UH. BROD
- délka cca 6 km, v provozu od roku 1994

UH. BROD
- délka cca 2,1 km
- stavba zahájena 11. ledna t. r.

3. STOUPACÍ PRUH - BUCHLOVSKÉ HORY
- součástí jeho modernizace bude i rozšíření počtu jízdních pruhů ve směru jízdy z Brna





Velkomoravský kurýr
Regionální týdeník okresu Uherské Hradiště
č. 3     ze dne   17.01.2000
Vaše připomínky a náměty posílejte na E-mail redakce: kuryr@hitech.cz


Program a aktualizace Stanislav Lopata
hudba@hradiste.cz
Čas zpracování: 0 sekund

www.hradiste.cz